2016. április 2., szombat

A hiteles énmárka titka

Az én márka a mások fejében rólunk kialakult kép, amelyen keresztül a külvilág viszonyul hozzánk. Hogy szeressék, az éppúgy a siker feltétele, mint ahogy a termékek esetében. De hogyan épül fel?

Az énmárka részét képezi a karakterünk, a megjelenésünk, a viselkedésünk. Minden, attól kezdve, hogy mit viselünk, addig, hogy hogyan reagálunk egy fontos szakmai kérdésben. A vezető énmárkája az a kultúra, amit maga körül kialakít. Ahogyan helyzeteket old meg, kapcsolatot teremt, hatalmat gyakorol. A vezető énmárkája így direkt hatással van a cég teljesítményére is: jelentősen befolyásolja munkatársai működését, motivációját, eredményességét és így a cég sikerét. (Természetesen nem csak a vezetőnek, de az egész cégnek egy hiteles márkát kell képviselnie – nem csak a terméknek. Ezt azonban egyelőre félvállról veszik a cégek, pedig jelentős versenyelőny!)

Belülről meghatározott

A személyes márka építésével éppúgy tudatosan kell foglalkoznunk, ahogy a márkaépítéssel általában. Nem lehet kibújni a felelősség alól azzal, hogy „én olyan vagyok amilyen vagyok”, hisz a siker vagy a bukás múlhat azon, hogy a saját márkánkon is dolgozzunk.

A tárgyak és a személyek brandépítésének folyamata meglehetősen hasonló. A márka pillérei, a differenciáltság, a relevancia, az ismertség és a megbecsültség – amelyeket BAV BrandAssetTM Valuator)-kutatásában a Young & Rubicam határozott meg – az énmárka esetében is fontosak. A márkaépítés lényege a másokra gyakorolt hatásunk tudatossá tétele, erősségeink, értékeink kibontása, megjelenítése, ezek által pedig a rólunk másokban kialakuló kép formálása. Ebben kiemelt szerepe van az önismeretnek, hiszen ennek köszönhetően csökkenhet az a „vak” terület a személyiségünkkel kapcsolatban, amit a külvilág érzékel, nekünk magunknak viszont fogalmunk sincs róla. Hiába hív össze például a vezető ötletelő értekezletet, ha a megjelenteket aztán nem hagyja szóhoz jutni, vagy csak egy-két embert hallgat meg. A motiváció növekedése helyett ezzel hosszú távon inkább az apátia felé viszi alkalmazottait. Vagy hiába akarjuk azt hirdetni magunkról, hogy elkötelezettek vagyunk a környezet védelme iránt, ha közben lépten-nyomon a benzinfaló amerikai autókból álló gyűjteményünkkel dicsekszünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése